Waarom iedere coach, trainer en consultant moet stoppen met uurtje/factuurtje

Ben jij coach, trainer of consultant en heb je een super methode ontwikkeld waarmee je jouw klanten echt kunt helpen? Stop dan alsjeblieft met het factureren van klanten op basis van uren. Hier zit zo ontzettend snel een maximum aan. Je kunt als coach veel makkelijker geld verdienen en veel beter je klanten helpen als je stopt met het verkopen van je tijd. Gun jij jezelf als coach een goed salaris? Lees dan vooral verder.

De film: In time uit 2011, speelt zich af in een toekomst waar mensen stoppen met verouderen na hun 25e levensjaar. Er is echter één grote maar…. Iedere persoon op aarde krijgt op zijn of haar 25e verjaardag exact 1 jaar aan tijd om te leven. 1 jaar aan tijd dat per seconde wegtikt. 12 maanden, 52 weken, 365 dagen, 8.760 uren, 525.600 minuten, of 31.536.000 seconden. Tik, tik tik tik. In de tijd dat je deze alinea tot nu toe hebt gelezen, zijn er ongeveer 30 seconden voorbij gegaan. Zo snel kan het gaan.

Iedere persoon in deze wereld heeft dus een genetische gemodificeerde biologische timer, welk constant afloopt. Tijd is in deze wereld ook een betaalmiddel geworden. Wil je een brood kopen bij de bakker? Dat kost dan 15 minuten van je leven. Een ritje met de bus kost 2 uur. Tijd kun je verdienen door te werken. Je loon wordt betaald in tijd.
De armen komen steeds tijd tekort en de rijken hebben tijd in overvloed. Heb je genoeg tijd dan kun je leven in overvloed en ben je letterlijk onsterfelijk.

 

Je tijd verkopen

Ondanks dat we in de huidige maatschappij met geld alles betalen, betaald het grootste gedeelte van de mensen om je heen eigenlijk met tijd. De ene persoon heeft alleen meer tijd nodig om, laten we zeggen 100 Euro aan waarde te bereiken dan de ander. Schoonmaken kan bijvoorbeeld vrijwel iedereen. Er zijn miljarden mensen op deze aarde die kunnen schoonmaken. Dat is één van de redenen dat schoonmaken ongeveer tussen de 10 en 20 Euro per uur kost.

Stel je voor dat je nu ineens een hartaanval krijgt en heel snel een dokter nodig hebt. Dat is een beroep dat door veel minder mensen uitgevoerd kan worden. Je hebt er immers een jarenlange opleiding voor nodig. Doordat doktoren schaars zijn en er in verhouding veel meer patiënten zijn dan doktoren, is de tijd van een arts veel kostbaarder dan dat van een schoonmaker.

In Nederland zijn we allemaal verplicht te werken tot onze pensioenleeftijd. Wanneer we die bereikt hebben, mogen we van onze oude dag gaan genieten. Wanneer je je tijd verkoopt en dus per gewerkt uur betaald krijgt, kun je in principe nu al uitrekenen hoeveel je in totaal hebt verdiend op het moment dat je je pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt.

Er zijn twee dingen op deze wereld die niet oneindig zijn, namelijk grondstoffen en tijd. De meeste ondernemers zijn als geen ander ontzettend goed in het fout spenderen van hun tijd. Lori Greiner (bekend van onder andere Sharktank) zei ooit: “Ondernemers zijn mensen die 80 uur in de week voor zichzelf werken om maar geen 40 uur voor een baas te hoeven werken.”

 

Tijd is kostbaar

Even terug naar de film In time, waarin de tijd letterlijk dringt voor de hoofdrolspelers. Wanneer je tijd op is, sterf je direct. In de film weet iedereen exact hoeveel tijd ze nog hebben totdat ze sterven, in het echte leven weten we dat niet. Het is onmogelijk te weten hoeveel tijd je nog hebt om het leven te leven dat je graag wilt leven. Om lekker op vakantie te gaan, een avondje door te zakken met vrienden, tijd doorbrengen met de mensen om wie je geeft en verhalen creëren die je later kunt vertellen.

Tijd is zo ontzettend belangrijk, vele malen belangrijker dan geld. Wanneer je tijd aan het opraken is, begrijp je vaak pas hoe kostbaar dat het is.

Pak eens een pen en een vel papier erbij en maak eens een bucketlist. Een lijstje met dingen die je altijd al hebt willen doen, maar nog nooit hebt gedaan. Of dingen die je graag nog eens zou willen doen. Wat voor wensen heb je nog? Schrijf eens 5 dingen op die je belangrijk vind.

5 dingen waarvoor je het eigenlijk allemaal doet. Misschien wil je wel een keer parachute springen? Zwemmen met dolfijnen? De marathon van New York lopen? Misschien wil je iets kleiners en simpelweg meer tijd doorbrengen met de mensen van wie je houdt? Dit zouden de 5 redenen moeten zijn waarvoor je al die tijd en energie in je bedrijf steekt. Niet leven om te kunnen werken, maar werken om echt, maar dan ook echt te kunnen leven.

Moraal van het verhaal is dat tijd je meest kostbare goed is. Je kunt niet meer tijd kopen dan je hebt. Wat je wel kunt doen is goed met je tijd omgaan, het juist indelen en geen tijd besteden aan zaken die eigenlijk niks opleveren. Verkoop daarom ook nooit je tijd. Wanneer je je tijd verkoopt zit er ontzettend snel een max aan wat je kunt verdienen.

Een schoonmaker verdient 15 Euro per uur, een advocaat verdient 200 Euro per uur. Voor beide is uit te rekenen hoeveel ze maximaal kunnen verdienen.

 

Wat wil je verdienen als trainer, coach of consultant

Stel dat je in een jaar tijd 1 miljoen Euro wilt verdienen. Wat moet je dan per uur verdienen om dit te bereiken?
Een jaar heeft 365 dagen. Ongeveer 104 dagen hiervan vallen in het weekend. Dan heb je nog feestdagen, vakantie, tandartsbezoeken en dagen dat je andere verplichtingen hebt dan werken. Laten we zeggen dat je grof genomen dan 220 volle werkdagen per jaar hebt, van 8 uur per dag. Dat zijn 220 dagen maal 8 uur, wat komt op 1.760 uren in een jaar.
Wanneer we die 1 miljoen Euro die je wilt verdienen, delen door het aantal van 1.760 uren, betekent dit dat je 568,18 Euro per uur moet verdienen. Dat is best wel een flink bedrag.

Nu komt het grootste probleem. Hoeveel van die 220 werkdagen, hoeveel van die 1.760 uren ben je echt productief? Op een werkdag van 8 uur, hoeveel tijd spendeer je echt aan het verdienen van geld?

Even bellen met een vriend, lezen, studeren, mails doornemen en social bekijken zijn allemaal voorbeelden van tijd die niet productief wordt gespendeerd. Je bent op dat moment niet bezig met het verdienen van geld. Dit wil niet zeggen dat het niet nodig is, maar het is niet productief.

Het opzetten van nieuwe ideeën en producten, het verkopen van je product of dienst, je bedrijf managen en marketing zijn allemaal voorbeelden van tijd waarin je productief bent. Tijd waarin je bezig met het verdienen van geld. Waarschijnlijk ben je maar een derde van je tijd echt productief.

Vermenigvuldig die 568,18 Euro daarom maar met 3. Het bedrag waar je dan op uitkomt is 1704,54 Euro. Dit is het bedrag dat je werkelijk per uur moet verdienen om in een jaar tijd een omzet van 1 miljoen te behalen. Dat gaat die schoonmaker met 15 Euro per uur niet lukken en ook die advocaat met 200 Euro per uur gaat dat niet behalen.

Natuurlijk is 1 miljoen Euro per jaar ontzettend veel geld en ontzettend lastig om te verdienen in slechts 12 maanden tijd. Neem daarom eens even een moment voor jezelf en schrijf jouw cijfer op. Schrijf, met de kennis van nu, eens op wat je over 12 maanden verdiend wilt hebben. Wat is jouw magische getal?

Wat je getal ook is, je zult hoe dan ook een manier moeten hebben om dit te behalen. Er is één methode dat de sleutel is tot succes. Deze methode bestaat uit een 3 stappen die je moet zetten om je bedrijf van uurtje-factuurtje naar een schaalbaar verdienmodel te brengen dat het ondernemen veel makkelijker gaat maken en waarmee je ook veel makkelijker meer klanten kunt werven. Bovendien kun je je klanten beter helpen dan voorheen, waardoor ze zelf meer succes gaan behalen.

 

Wat wil je bereiken als zelfstandig coach

Eerst even zorgen dat we op een lijn zitten. Als je aan de slag gaat als zelfstandig coach wil je waarschijnlijk 2 dingen:

  1. Mensen helpen met je coaching
  2. Goed verdienen als coach

Als je werkt op basis van uurtje-factuurtje is dat erg lastig. Een uur werk heeft voor veel mensen maar een bepaalde maximale waarde. Een uur werk van een schoonmaker mag, zoals ik al zei, ongeveer €15,- kosten. Terwijl een uur van een advocaat wel €200,- mag kosten. Als trainer, coach of consultant mag je voor het gevoel van je klanten ergens tussen de € 45,- en €75,- per uur verdienen. Tenminste, wanneer je je uur en dus je tijd verkoopt.

Mensen hebben niet zoveel over voor een uur. Waar ze wel veel voor over hebben is het resultaat dat je kan leveren. Stop dus met het leveren van tijd en begin met het leveren van resultaat. Als je sportcoach bent, diëtist of lifestyle coach, wat denk je dat dan meer indruk maakt? Een programma waarbij je je klant elke week een uur helpt om fitter te worden, af te vallen of zijn of haar leven beter in te richten? Óf een programma waarbij je na 3 maanden 3 keer fitter bent dan nu, 15 kilo bent afgevallen of je leven weer 100% op de rails hebt?

Wanneer ik weet dat ik iedere week een uur moet komen, weet ik niet wat ik over 3 maanden kan bereiken. Dat weet ik pas als je het ook daadwerkelijk gaat communiceren, als dat de manier is waarmee je mij als klant binnenhaalt. Wanneer je mij het resultaat gaat verkopen in plaats van de weg er naar toe. Het resultaat is dat wat ik wil, en dat mag me best wat kosten.

Wil je als coach meer geld verdienen? Stop dan met het verkopen van je tijd en maak producten van je dienstverlening.
De drie stappen die je moet zetten om je bedrijf op te schalen zijn:

  1. Het opzetten van een online programma waarbij je iedereen kunt helpen die je maar wilt
  2. Het opzetten van een groepsprogramma waarmee je meerdere mensen tegelijk kunt helpen
  3. Het opzetten van een exclusief programma waarbij je intensief begeleid en grote resultaten boekt

Neem even een moment om hierbij stil te staan. Zou dit iets zijn waar je jezelf over een jaar zou willen zien?
Ieder moment dat je niets doet, kom je ook niet dichter bij je doel. Ga aan de slag dus.

Lees meer van mijn blogs

Ben jij een consultant met een rode lap op je site?

Ben jij een consultant met een rode lap op je site?Ik heb een hekel aan stiervechten. Ik snap gewoon niet waarom je met duizenden mensen in een stadion gaat zitten kijken naar een dier dat totaal...

Lees hoe je als coach of consultant hoger in Google kunt komen

Lees hoe je als coach of consultant hoger in Google kunt komenHeb jij een coachingsbedrijf, train je je klanten of geef je ze advies vanuit je consultancy bureau? Is je website je online...

Waarom iedere coach en consultant moet stoppen met uurtje/factuurtje

Waarom iedere coach en consultant moet stoppen met uurtje/factuurtjeBen jij coach, trainer of consultant en heb je een super methode ontwikkeld waarmee je jouw klanten echt kunt helpen? Stop dan...

De 4 W’s van een doelgerichte marketingplanning die iedere coach, trainer of consultant moet kennen

De 4 W's van een doelgerichte marketingplanningHet Nederlandse biermerk Heineken staat wereldwijd bekend om hun slim en doordachte marketingcampagnes. Of je het een lekker biertje vindt is...

10 redenen waarom muziek op de werkvloer je productiever maakt

10 redenen waarom muziek op de werkvloer je productiever maaktWist je dat er in 35% van de bedrijven waar muziek wordt gedraaid, popmuziek het favoriete genre is. Klassieke muziek wordt in 7% van de...

5 lessen die ondernemers kunnen leren van The profit

5 lessen die iedere coach kan leren van The profitIk kijk altijd erg graag naar the Profit. In dit programma gaat Marcus Lemonis op bezoek bij ondernemers die hulp kunnen gebruiken met het managen...

Cheatsheet voor contentmarketing ideeën

Download mijn E-book!Heb je mijn ebook al? Wil je meer zekerheid over je inkomsten? Neem dan de eerste stap en lees mijn ebook: De 9 zekerheden voor Continu Klanten. cheatsheet voor contentmarketing...

Wat voor verdienmodellen zijn er en welke past bij mij

Download mijn E-book!Heb je mijn ebook al? Wil je meer zekerheid over je inkomsten? Neem dan de eerste stap en lees mijn ebook: De 9 zekerheden voor Continu Klanten.Wat voor verdienmodellen zijn er...

In 2020 ga ik coaches, trainers en consultants helpen een continue stroom aan klanten te genereren

Download mijn E-book!Heb je mijn ebook al? Wil je meer zekerheid over je inkomsten? Neem dan de eerste stap en lees mijn ebook: De 9 zekerheden voor Continu Klanten.In 2020 ga ik coaches, trainers...

Suspect, lead, prospect, klant en ambassadeur

Download mijn E-book!Heb je mijn ebook al? Wil je meer zekerheid over je inkomsten? Neem dan de eerste stap en lees mijn ebook: De 9 zekerheden voor Continu Klanten.Suspect, lead, prospect, klant en...

Download mijn ebook

In 8 stappen naar Continu Klanten

Voor coaches, trainers en consultants

Download mijn ebook

In 8 stappen naar Continu Klanten

Voor coaches, trainers en consultants