De super simpele manier om al je doelen te behalen

Geschreven door Wesley van Eijndhoven

Mijn naam is Wesley van Eijndhoven, eigenaar van Continu Klanten en ik help coaches en consultants, 100% controle te krijgen over hun succes.

21 september 2021

De meeste mensen kennen Zig Ziglar niet. Deze auteur van meer dan 30 boeken over persoonlijke ontwikkeling is de bedenker van één van mijn favoriete quotes: “If you aim at nothing, you will hit it every time”, wat in het Nederlands vrij vertaald kan worden als: “wanneer je nergens op richt, schiet je altijd raak”. Maar wat betekent dit nu eigenlijk?

Voor mij onderstreept deze quote het belang van doelen stellen, zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak. Iemand heeft je vast wel eens gevraagd waar je over vijf jaar zou willen staan. Persoonlijk heb ik deze vraag altijd een beetje een dooddoener gevonden, puur omdat de persoon die de vraag stelde eigenlijk al een wenselijk antwoord voor ogen had.

Wat ga je antwoorden op het moment dat je (wellicht) toekomstige werkgever je deze vraag stelt tijdens een sollicitatiegesprek?

“Over vijf jaar wil ik vooral genieten van mijn leven. Ik wil minder werken, tijd doorbrengen met mijn gezin. Ik wil Spaans leren in Spanje, een grote reis maken, 2 keer in de week sporten met een personal trainer en zoveel mogelijk zaken automatiseren, zodat ik een stressvrij leven kan leiden.”

Dat is wat ik wil, maar dat is waarschijnlijk niet het beste antwoord om te geven tijdens een sollicitatiegesprek.

 

Het gaat om jezelf

Waar wil je over vijf jaar staan? Laten we eerlijk zijn. De meeste mensen gaan bij het horen van deze vraag nadenken over het antwoord dat de gesprekspartner graag zou willen horen, terwijl het juist het tegenovergestelde is dat je zou moeten doen. Die vraag gaat helemaal niet om hem of haar. Die vraag gaat over jou. Waar wil jij staan?

Als je geen doel hebt in je leven, welke kant moet je dan op? Als je nergens op richt, dan schiet je tenslotte altijd raak.

Een goed voorbeeld is dat van een vakantie. Als je je koffer in gaat pakken is het wel fijn om te weten waar je naartoe gaat (je doel), want anders sta je straks met je zwembroek op de Noordpool, terwijl je reisgenoten dik ingepakt klaar zijn voor de fantastisch mooie sledetocht.

Het hebben van een doel, hoe klein of hoe groot dan ook, is wat mij betreft één van de succesfactoren voor een gelukkig leven. Een doel stelt je in staat om jezelf te verbeteren, om ergens naar toe te werken en naar uit te kijken. Een doel kan je soms frustratie geven, maar ook een hoop voldoening.

 

De beste manier om doelen te stellen

De beste manier om doelen te stellen is door groot te beginnen en klein te eindigen. Want hoe kun je ooit grootse dingen bereiken als je klein blijft denken? Denk maar eens even na over je eigen werkzaamheden. Vaak zijn we geneigd te doen wat nu resultaat oplevert, terwijl we dat wat straks waarschijnlijk veel meer resultaat oplevert, uit het oog verliezen.

Onderstaand plaatje (wellicht al bekend) geeft wat ik bedoel wel goed weer.

 

Doelen stellen

Bij het stellen van doelen dien je als eerste te beginnen met het stellen van je einddoel. Wat zou je graag willen bereiken, om met een volledig voldaan gevoel terug te kunnen kijken op je leven? Wat moet er gebeuren, wil je kunnen zeggen: “zo, nu is het goed?”.
Ik begrijp volkomen dat dit een lastige vraag kan zijn, maar dat is misschien ook wel waarom deze vraag zo belangrijk is.

Ik wil ook even benadrukken dat je voor de volle 100 procent naar jezelf moet kijken. Denk niet na wat anderen willen, of wat er van je verwacht wordt. Het gaat erom dat jij er gelukkig van wordt.

Zodra je weet wat je echt wilt, schrijf het dan op papier, zodat het niet alleen bij een gedachte blijft. Zet er ook bij wanneer je dit bereikt wilt hebben.

En stel je nu eens voor dat je daadwerkelijk over vijf jaar wilt bereiken wat je hebt opgeschreven, dan kun je ook opschrijven wat je ieder jaar moet bereiken om dichterbij je doel te komen. Je kunt dan ook opschrijven wat je de komende maand moet bereiken, om je doel aan het eind van het jaar te kunnen behalen. Als je weet wat je komende maand moet bereiken, dan kun je ook opschrijven wat je deze week moet bereiken, waardoor je ook kunt opschrijven wat je vandaag zou moeten doen om je een stap (hoe klein die ook mag zijn) dichterbij je doel te brengen.

En nu komt de clou van dit verhaal, want wat is nu een super simpele methode om al je doelen te behalen? Dat is door je bij iedere beslissing af te vragen of dit je dichterbij je doel gaat brengen Wanneer je dit met een “ja” kunt beantwoorden, dan kan ik je sterk aanraden er ook mee aan de slag te gaan. Met de rest zou je wat anders moeten doen.

 

Elimineren of delegeren

Iedere beslissing die je maakt, iedere stap die je zet, zou je dichterbij je doel moeten brengen. De rest zou je moeten elimineren, of delegeren. Dit betekent zoveel als dat je gaat stoppen met dingen die je nauwelijks vooruit helpen, zaken die zorgen voor afleiding en dingen die je doet als excuus om niet die ene lastige taak op te pakken, ondanks dat het waarschijnlijk die lastige taak is die je veel meer vooruit gaat helpen.

Nu is er ook nog werk dat wel moet gebeuren, maar eigenlijk niet tot jouw takenpakket zou moeten behoren. Als je 75 euro per uur verdient en iedere maand drie uur aan je administratie besteedt, dan kost dit je 225 euro per maand. Dat is wat veel ondernemers vergeten wanneer ze alles zelf aan het doen zijn. Jouw tijd kost niet alleen tijd, maar ook geld.

Laten we zeggen dat een boekhouder die administratie van je veel sneller af kan werken dan jij ooit zou kunnen. Als je iedere maand je administratie zou uitbesteden aan een boekhouder á 60 euro per uur, dan kost dit je misschien 100 euro per maand. Maar let op! Die drie uur waarin je nu zelf niet aan je administratie hoeft te werken, kun je vrij besteden. Je kunt voor klanten gaan werken, waardoor je dus 150 euro kunt verdienen (75 euro per uur, maal drie uur werk is 225 euro. Minus 100 euro voor je boekhouder maakt euro), of je kunt besluiten lekker te gaan doen waar je zin in hebt, zodat je de volgende dag weer fris en fruitig aan de dag kunt beginnen.

 

Maak een not-to-do list

Een not-do-do list is nog niet zo bekend bij het grote publiek, wat betekent dat dit je kan helpen om een voorsprong te krijgen op je concurrenten. Grote kans dat zij dit namelijk nog niet gebruiken. Het lijstje is precies wat het zegt dat het is. Het is een lijstje met dingen die je NIET moet doen en dus exact het tegenovergestelde van een to-do list waarop je dingen zet die je juist WEL moet doen.

Ik heb enkele voorbeelden voor je op een rijtje gezet van zaken die je kunt elimineren en delegeren en daardoor dus op je not-to-do list kunt zetten:

  • Nutteloos scrollen op social media
  • Nieuwsberichten lezen die niets aan je leven toevoegen
  • De post ophalen
  • Telefoon beantwoorden van onbekende nummers
  • Werken om het werken
  • Administratie
  • Notuleren
  • Notities uitwerken
  • Support vragen beantwoorden
  • Adverteren
  • Rapporten maken
  • Bedrijfspagina’s beheren
  • Email adressen updaten
  • Uploaden van Youtube video’s
  • Bestellingen verwerken

Er zijn tientallen, misschien wel honderden zaken die je uit je leven zou kunnen elimineren, of die je zou kunnen delegeren, zodat jij het werk kunt doen waarmee je de meeste waarde aan je bedrijf toe kunt voegen. Dit zorgt voor een aanzienlijke vermindering in stress (want je hoeft niet steeds alles zelf te doen) en bovendien ga je sneller resultaat behalen, omdat je alleen nog maar de focus hoeft te leggen op de zaken die belangrijk zijn en je dichterbij je doel brengen.

Als laatste wil ik toevoegen dat je altijd ook je eigen plezier in je afwegingen moet meenemen. Als jij iets ontzettend leuk vindt om te doen, dan moet je dat vooral ook doen en hoef je het niet te elimineren of te delegeren omdat het je niet direct dichterbij je doel brengt..

Om je te helpen met het maken van de juiste keuzes, heb ik een diagram voor je gemaakt, dat rechtstreeks uit ‘een werkweek van 4 uur’ komt, de bestseller van Tim Ferriss.

Flowchart werkweek van 4 uur, door Tim Ferris

Flowchart werkweek van 4 uur, door Tim Ferris

Het marketing kickstartpakket

Compleet pakket voor coaches & consultants met 4 succesvolle programma’s in één! 

  • De USB sleutel tot succes
  • De perfecte waardeladder
  • De perfecte webinar
  • De snel meer klanten challenge

Download mijn ebook

In 8 stappen naar Continu Klanten

Voor coaches, trainers en consultants

Download mijn ebook

In 8 stappen naar Continu Klanten

Voor coaches, trainers en consultants

Dit vind je wellicht ook interessant….