Doe je aan marketing of aan sprinketing?

Ik geef toe, ik houd erg van een goed potje Risk. Regelmatig speel ik dan ook met vrienden, die tijdens het potje even vijanden zijn. Al zijn sommige dat niet lang. Wat we ook van te voren afspreken, binnen 2 beurten zijn er al verbonden gesloten. Zij vallen elkaar daar niet aan en als je mij dit even laat doen help ik je straks daar. Het maakt sommige spelers sterker en, hoe frustrerend het ook mag zijn, andere spelers zwakker. Wij spelen Risk niet met opdrachten. Je hebt pas gewonnen als je alleenheerser bent.

Bij het spelen van vele potjes Risk ontstond een terugkerend patroon dat bijna als gouden regel dient: Hardlopers zijn doodlopers. Het is soms heel verleidelijk te gaan voor een korte termijn strategie waarbij je direct kleine winsten kunt behalen. Je krijgt er sneller legertjes bij en kunt vanuit die positie proberen je rijk uit te breiden. Wat vaak vergeten wordt is dat deze uitbreidingsdrift je grenzen verzwakt. Tegenstanders die vanuit een solide basis, beurt voor beurt rustig uitbreiden zullen je op termijn te veel tegenstand bieden waardoor het moeilijk wordt te winnen. Je kleine successen aan het begin hebben je niet voldoende basis gegeven om het spel op lange termijn uit te spelen.

Veel ondernemers hebben baat bij het spelen van spelletjes als Risk. Niet alleen als leuk tijdverdrijf, maar ook om je tactisch inzicht wat bij te spijkeren. Het spel kent namelijk drie deelgebieden waar, met een beetje fantasie, bedrijven mee te maken hebben. Het bord met landen dient als de markt, je leger is je personeel en je tegenstanders je concurrentie. Veel ondernemers claimen dat ze er een lange termijn strategie op na houden terwijl er vaak keuzes gemaakt worden om op korte termijn succes te behalen. Wanneer je dit blijft doen zul je regelmatig kleine successen kunnen vieren, je blijft hierdoor wel constant achter de feiten aan lopen. Door de lange termijn uit het oog te verliezen komt de continuïteit van een onderneming in gevaar. Je zult hier en daar wel een slag winnen, maar win je ook op de oorlog?

Marketing is een marathon en geen sprint. Ik zie veel ondernemers nog steeds doen aan wat ik sprinketing noem. Misschien herken je jezelf hier ook wel in. Wanneer het goed gaat doe je vrijwel niets aan marketing. Wanneer het wat minder goed gaat en je meer klanten kunt gebruiken, ga je je bedrijf juist wel vermarkten. Je marketing activiteiten zorgen voor nieuwe klanten, waardoor het weer goed gaat en je marketing weer links laat liggen. Ik vraag me dan sterk af: ”Als je ziet dat marketing klanten oplevert, waarom doe je het dan niet continu, zodat het je ook continu klanten oplevert?” Die korte sprintjes zorgen ervoor dat je steeds maar heel kort de vruchten kunt plukken van je inspanningen, terwijl je er zoveel meer uit kunt halen wanneer je een lange termijn visie hebt,

Wanneer je echt gaat werken vanuit een visie en hier ook doelgericht acties op gaat ondernemen, dan ga je daar als ondernemer echt van profiteren. Het kost je minder stress en levert je meer resultaat. Of ben je daar niet naar op zoek?

Wil je ook stoppen met sprinten en gaan trainen voor de marathon? Doe mijn marketing test en ik help je met het zetten van de eerste stap.

Lees meer van mijn blogs

Ben jij een consultant met een rode lap op je site?

Ben jij een consultant met een rode lap op je site?Ik heb een hekel aan stiervechten. Ik snap gewoon niet waarom je met duizenden mensen in een stadion gaat zitten kijken naar een dier dat totaal...

Lees hoe je als coach of consultant hoger in Google kunt komen

Lees hoe je als coach of consultant hoger in Google kunt komenHeb jij een coachingsbedrijf, train je je klanten of geef je ze advies vanuit je consultancy bureau? Is je website je online...

Waarom iedere coach en consultant moet stoppen met uurtje/factuurtje

Waarom iedere coach en consultant moet stoppen met uurtje/factuurtjeBen jij coach, trainer of consultant en heb je een super methode ontwikkeld waarmee je jouw klanten echt kunt helpen? Stop dan...

De 4 W’s van een doelgerichte marketingplanning die iedere coach, trainer of consultant moet kennen

De 4 W's van een doelgerichte marketingplanningHet Nederlandse biermerk Heineken staat wereldwijd bekend om hun slim en doordachte marketingcampagnes. Of je het een lekker biertje vindt is...

10 redenen waarom muziek op de werkvloer je productiever maakt

10 redenen waarom muziek op de werkvloer je productiever maaktWist je dat er in 35% van de bedrijven waar muziek wordt gedraaid, popmuziek het favoriete genre is. Klassieke muziek wordt in 7% van de...

5 lessen die ondernemers kunnen leren van The profit

5 lessen die iedere coach kan leren van The profitIk kijk altijd erg graag naar the Profit. In dit programma gaat Marcus Lemonis op bezoek bij ondernemers die hulp kunnen gebruiken met het managen...

Cheatsheet voor contentmarketing ideeën

Cheatsheet voor contentmarketing ideeënEen goede content marketing strategie valt of staat bij de uitvoering ervan. Je kunt ontzettend lang hele mooie plannen bedenken, maar op het moment dat je het...

Wat voor verdienmodellen zijn er en welke past bij mij

Wat voor verdienmodellen zijn er en welke past bij mijEen verdienmodel geeft de manier aan waarop een bedrijf geld verdient. Voor verschillende bedrijfstakken werken verschillende verdienmodellen...

Suspect, lead, prospect, klant en ambassadeur

Download mijn E-book!Heb je mijn ebook al? Wil je meer zekerheid over je inkomsten? Neem dan de eerste stap en lees mijn ebook: De 9 zekerheden voor Continu Klanten.Suspect, lead, prospect, klant en...

Doe jij aan marketing of aan sprinketing?

Doe je aan marketing of aan sprinketing? Ik geef toe, ik houd erg van een goed potje Risk. Regelmatig speel ik dan ook met vrienden, die tijdens het potje even vijanden zijn. Al zijn sommige dat...

Download mijn ebook

In 8 stappen naar Continu Klanten

Voor coaches, trainers en consultants

blank

Download mijn ebook

In 8 stappen naar Continu Klanten

Voor coaches, trainers en consultants

blank