Begin niet aan marketing voordat je dit gelezen hebt

Geschreven door Wesley van Eijndhoven

Mijn naam is Wesley van Eijndhoven, eigenaar van Continu Klanten en ik help coaches en consultants, 100% controle te krijgen over hun succes.

23 september 2021

Ben jij bekend met het kerkhof waar veel goedbedoelde initiatieven van ondernemers liggen?

Wat ik hiermee bedoel zijn de websites die al tijden niet meer voorzien zijn van nieuwe content, de social media kanalen waar de laatste post alweer van een half jaar geleden is en de enige like die je kreeg van je schoonmoeder was. 

Ik bedoel ook de visitekaartjes die je al lang niet meer met je meeneemt, omdat je ze toch niet uitdeelt, of omdat de informatie erop niet meer klopt. De blogpagina waar die ene blog uit 2017 op staat, alle goede ideeën die je ooit hebt gehad en nooit hebt uitgevoerd. De plannen die je wilde maken en nooit hebt uitgewerkt en dat project waar je eigenlijk al zolang mee aan de slag wilt, maar waar je simpelweg de tijd niet voor kunt vinden.

Het kerkhof voor ondernemers bestaat uit dingen waar je soms met weemoed nog eens aan terugdenkt, maar die eigenlijk een stille dood zijn gestorven voordat ze goed en wel hebben kunnen leven.

En weet je, dat is ook helemaal niet zo raar. Het is eigenlijk vrij normaal dat je dit overkomt, want dit overkomt haast iedereen. Ik vertel je ook graag waarom dit zo is en wat je kunt doen om dit in de toekomst te voorkomen.

 

Jezelf vermarkten

Voordat ik je hier meer over vertel, wil ik eerst even iets met je delen. Als je succesvol wilt worden in dat wat je doet, dan zul je ervoor moeten zorgen dat je jezelf ook weet te vermarkten. Je kunt nog zo goed zijn in je vakgebied en je klanten beter kunnen helpen dan al je concurrenten, maar als je potentiële klanten niet laat zien dat je er bent, dan kunnen ze je ook niet vinden.

Als je nog nooit iets aan marketing hebt gedaan, dan klinkt het wellicht allemaal een beetje spannend, maar marketing is niets anders dan het vermarkten van jezelf, je bedrijf en je product of dienst. 

Heel kort door de bocht zou je kunnen stellen dat jij iets hebt of kunt waarmee je mensen kunt helpen. Voordat je deze mensen kunt helpen, zullen eerst “ja” moeten zeggen tegen jouw aanbod. Dit betekent dat je ze eerst bewust moet maken van het feit dat jij ze kunt helpen. Marketing is in de basis niets anders dan dat.

 

Wanneer is het goed?

Het eerste dat je moet doen is een verwachtingspatroon creëren. Wat zou het resultaat van je inspanningen moeten zijn? Wanneer kun je terugkijken op je leven en denken: “nu is het precies zoals ik het wil”. Dit betekent ook dat je zowel bereidt, als in staat moet zijn, om de dingen te doen die nodig zijn om daar te komen waar je wilt komen.

De meeste mensen die één of twee blogs op hun website hebben staan, hebben waarschijnlijk ooit gehoord dat ze moesten gaan bloggen, omdat ze dan hoger in Google zouden komen, of omdat ze dan meer engagement op social media zouden krijgen.

Maar als je dit dan ziet als iets dat je slechts hoeft uit te voeren om die gouden bergen te krijgen waar je zo naar verlangt, dan valt het natuurlijk vies tegen als je niet direct resultaat ziet.

En dan kom ik ook wel eens mensen tegen die zeggen; “ik heb dat al een keer gedaan, maar dat is niks geworden. Het is allemaal onzin dat je moet bloggen”. En hierbij kan bloggen dan ook staan voor aanwezig zijn op social media, adverteren, naar netwerkevenementen gaan, funnels maken en noem maar op.

 

Continu en consequent

Het punt is dat de mensen die de meeste bezoekers uit hun blogs halen, dit ook continu en consequent doen. Ze leveren keer op keer weer zoveel kwalitatieve content dat ze beloond worden met terugkerende bezoekers en bovendien ook nieuwe bezoekers door dat ze vaak makkelijk in Google gevonden worden.

Hetzelfde geldt voor het komen uit een goed netwerk…
Dat netwerk is waarschijnlijk goed omdat je daar jarenlang ontzettend veel energie in hebt gestoken. Als je nooit naar een feestje gaat, kun je ook niet verwachten dat mensen op jouw feestje komen.

Dit heeft betrekking op elk aspect van marketing. Je kunt het niet proberen, je moet het gewoon doen.

Mensen die veel connecties hebben op LinkedIn, veel reacties op hun posts krijgen en veel klanten halen uit hun netwerk, dat zijn niet de mensen die 3 jaar geleden een keer 2 posts hebben geschreven en het daarna hebben opgegeven. Integendeel zelfs! Dat zijn de mensen die hier continu mee bezig zijn. Die het zien als een onderdeel van hun uit te voeren strategie op weg naar het doel dat ze willen behalen.

 

De drie belangrijkste vragen

De drie, misschien wel belangrijkste, vragen die je zou moeten stellen voordat je begint met het vermarkten van jezelf, je bedrijf of je product zijn:

  1. Wat zijn de stappen die ik moet nemen om mijn doel te behalen?
  2. Ben ik bereid deze stappen te zetten?
  3. Ben ik in staat deze stappen te zetten?

Als je niet bereid bent te doen wat nodig is om te komen waar je wilt komen, dan moet je jezelf afvragen of je het wel echt wilt. Het is ook helemaal niet erg om je doelen naar beneden bij te stellen. We hoeven immers niet allemaal de volgende Elon Musk te zijn. Waarom zou je jezelf voor de gek houden en tegen jezelf zeggen dat je multimiljonair wilt worden als je het liefst gewoon een mooie winst zou willen behalen en veel tijd met je gezin door wilt brengen.

Dus als je niet bereidt bent te doen wat nodig is, dan kun je het beste gewoon je doelen bijstellen, net zolang tot je wel bereid bent te doen wat nodig is om dat doel te gaan behalen.

Het laatste is, dat als je niet in staat bent om de stappen te zetten die nodig zijn, dan moet je óf nieuwe vaardigheden leren (zodat je straks wel in staat bent om te doen wat nodig is), óf je kunt ervoor kiezen om zaken uit te gaan besteden, zodat iemand anders het voor je kan doen.

 

Jezelf beter vermarkten

Ik kan hier nu een ontzettend lang betoog gaan schrijven over het het leren van nieuwe vaardigheden om jezelf meer te bekwamen, maar eigenlijk is het best wel simpel. Als ik iets niet kan en ik heb het wel nodig, dan moet ik dus gaan leren hoe het moet, of ik moet iemand vinden die het voor kan doen.

Het is gewoon zo zonde als je ziet dat je grootste concurrenten bijvoorbeeld allerlei leuke posts plaatsen op Instagram, dat ze daarop ook veel reacties krijgen en ook steeds meer volgers krijgen. En vervolgens uit die volgers ook hele mooie klanten halen. 

En niet dat ze dat dan even doen, nee dat doen ze al een paar jaar consistent. Iedere week plaatsen ze tips, laten zien wat ze aan het doen zijn, publiceren ze een inspirerende video en halen ze op die manier klanten binnen die jij eigenlijk veel beter zou kunnen helpen.

Als je weleens met een lichte jaloerse blik naar anderen kijkt en denkt: “waarom zij wel en ik niet”, dan betekent dat niet dat je je klanten minder goed kan helpen dan zij, maar het betekent wel dat zij zichzelf gewoon beter weten te vermarkten.

Zij hebben blijkbaar een succesvolle methode gevonden en buiten dat ook helemaal uit. En denk gewoon eens even na over het volgende: hoe zonde is het dat je eigenlijk wel weet wat je moet doen om meer klanten te kunnen helpen, maar het niet doet omdat je er niet goed in bent. Waarom kunnen zij dat wel en jij dus (blijkbaar) niet?

Komt het misschien omdat ze hier boeken over hebben gelezen, cursussen hebben gevolgd en het daardoor nu wel zelf kunnen, of komt het omdat ze het zelf ook lastig vonden en iemand hebben ingeschakeld die ze hiermee helpt, waardoor ze er nu wel continuïteit in hebben en er nu ook de vruchten van aan het plukken zijn.

Wat ik bedoel te zeggen is dat als jij dit dan al een tijdje ziet en er dan zelf niets mee doet, dan is dat jouw besluit om er niets mee toen doen. Want niets doen is namelijk ook gewoon een besluit. Jij besluit om het uit te stellen of jij besluit om het helemaal niet te doen, ondanks dat je het wellicht niet hardop hebt uitgesproken.

En uiteindelijk is dat gewoon jammer…

 

Wat als…

Het is een gemiste kans en een antwoord op de “wat als… “ vraag. Een antwoord dat er waarschijnlijk nooit gaat komen als je het niet gewoon gaat doen.

Want wat zou er gebeuren als je het wel zou gaan doen? Als je er nu voor gaat zorgen dat je het straks wel kunt, of dat je iemand gaat inschakelen die je hierbij gaat helpen. Zou je dan meer controle gaan krijgen over je eigen succes?

Dat is wat ik je vandaag wilde meegeven. Ik hoop dat het je inspireert om ermee aan de slag te gaan.

Mocht je vragen hebben, stel ze dan vooral. En mocht je meer van dit soort video’s willen zien, vergeet dan niet mijn kanaal te volgen en je krijgt een melding op het moment dat ik een nieuwe video post.

Het marketing kickstartpakket

Compleet pakket voor coaches & consultants met 4 succesvolle programma’s in één! 

  • De USB sleutel tot succes
  • De perfecte waardeladder
  • De perfecte webinar
  • De snel meer klanten challenge

Download mijn ebook

In 8 stappen naar Continu Klanten

Voor coaches, trainers en consultants

Download mijn ebook

In 8 stappen naar Continu Klanten

Voor coaches, trainers en consultants

Dit vind je wellicht ook interessant….