Download mijn E-book!

Heb je mijn ebook al?

Wil je meer zekerheid over je inkomsten? Neem dan de eerste stap en lees mijn ebook: De 9 zekerheden voor Continu Klanten.

Wat voor verdienmodellen zijn er en welke past bij mij

Een verdienmodel geeft de manier aan waarop een bedrijf geld verdient. Voor verschillende bedrijfstakken werken verschillende verdienmodellen het beste.  Wat zijn nu de voordelen en de nadelen van verschillende verdienmodellen? Je kunt het Lezen in mijn artikel en doe er vooral je voordeel mee.

 

Uurtje factuurtje

Werken op basis van uurtje factuurtje is veruit het meest gebruikte verdienmodel bij dienstverleners. Vaak verwerk je het aantal uren dat je verwacht te gaan werken in een voorstel voor de klant. Het aantal uren dat je denkt kwijt te zijn, vermenigvuldig je met je uurtarief.

Het komt ook voor dat er met de klant wordt afgesproken dat achteraf de gewerkt uren in rekening worden gebracht. Het grote voordelen van werken op basis van uurtje factuurtje is de eenvoud van het verdienmodel. Je werkt een uur, je factureert een uur. Het grootste nadeel is het gebrek aan schaalbaarheid. Je kunt het uur dat je werkt immers maar één keer verkopen aan je klant. 

Een voorbeeld van een bedrijf dat werkt op basis van uurtje factuurtje is een boekhoudkantoor dat de administratieve werkzaamheden uitvoert.
Ik merk ook dat veel coaches werken volgens dit model, terwijl je zoveel meer kunt verdienen als je het juiste model kiest.

 

Productiemodel

Het productiemodel wordt gebruikt door bedrijven die daadwerkelijk iets produceren. Het grote voordeel hiervan is dat je vaak bovenin de bedrijfskolom zit, daarnaast is het produceren van producten natuurlijk makkelijk op te schalen, mits je de middelen er voor hebt. Voor een deel kun je de prijs bepalen en je hebt vaak een goede onderhandelingspositie zowel aan de inkoopkant als aan de verkoopkant.

 

Abonnementen

Het verkopen van abonnementen wordt steeds vaker gebruikt in de dienstverlening. In plaats van factureren op basis van uren, neem je een abonnement af bij een dienstverlener. Binnen de vooraf gestelde kaders ga je als dienstverlener voor je klant aan het werk.
Dit heeft een aantal voor en nadelen. Het nadeel is dat je van te voren erg goed in moet schatten, hoeveel tijd je kwijt bent voor de diensten die je aanbiedt. Het kan voor komen dat je in bepaalde periodes veel meer tijd kwijt bent aan het werk dan je van te voren gepland had. De voordelen wegen wat mij betreft veel zwaarder. Voor een langere periode ben je verzekerd van inkomsten, tijd wordt voor de klant minder belangrijk, je kunt hierdoor veel meer sturen op resultaat en je geeft exact aan wat je allemaal doet voor het bedrag dat je van te voren hebt bepaald.

Wanneer je geen dienstverlener bent, maar juist producten verkoopt, kun je het abonnementsmodel ook makkelijk toepassen op jouw bedrijf. Er zijn tal van voorbeelden uit zowel dienstverleners als handelaars die gebruik maken van dit verdienmodel. Denk aan de marketeer die maandelijks alle marketing taken uitvoert, Gilette die elke maand nieuwe scheermesjes levert, je abonnement op een tijdschrift, of de maaltijdboxen die wekelijks thuisbezorgd worden.

Het leuke van dit model is dat je deze kunt inzetten naast je huidige product of dienst. Aardappels, vlees en groente kun je op elke hoek van de straat krijgen. Recepten kun je makkelijk van internet halen. Toch zijn er mensen die kiezen voor gemak. Deze mensen willen niet naar de winkel voor hun producten, willen niet zelf naar recepten zoeken, maar het allemaal geleverd krijgen. Natuurlijk zijn er bedrijven die alleen maar maaltijdboxen verkopen, maar er zijn ook supermarkten die het erbij doen. Wat zou jij erbij kunnen doen?

 

Makelaarsmodel

Het makelaarsmodel staat ook wel bekend als no-cure no-pay. In dit model wordt er een bedrag afgesproken dat in rekening kan worden gebracht na een succesvolle transacties. Dit kan een vast bedrag zijn, maar is vaak een percentage van de omzet. Het succes van de klant is staat hierdoor direct gekoppeld aan jouw succes. Dit model wordt gebruikt door makelaars die een deel van de verkoopwaarde van bijvoorbeeld in huis als commissie verrekenen. Een ander voorbeeld zijn online betaalmiddelen als ideal en Paypal, waarbij de verkopende partij een deel een bedrag betaald zodra er een bestelling is geplaatst.

 

Licentiemodel

Het licentiemodel is gebaseerd op het laten gebruiken van anderen van jouw product en daar geld mee te verdienen. Dit kan een auteursrecht zijn zoals bijvoorbeeld Disney doet met haar karakters. Hasbro maakt puzzels met Mickey, Donald en Goofy, Lego maakt Star Wars Lego en verschillende snoepfabrikanten maken allerlei soorten Disney snoep. Telkens wanneer er een product verkocht wordt, moeten de fabrikanten Disney een vooraf bepaalde fee betalen.

Dit kan ontzettend lucratief zijn voor beide partijen. Eind jaren ‘90 van de vorige eeuw stond Lego op de rand van de afgrond, het bedrijf was bijna failliet. Toen in 1999, George Lucas Lego benaderde om Star Wars Lego te gaan produceren, was dat direct ook de redding voor het Deense bedrijf. Star Wars producten zijn jaarlijks goed voor miljarden aan verkoop en Lego heeft hier een groot aandeel in.

Het voordeel voor het bedrijf dat de licentie verstrekt is dat ze zich zelf niet bezig hoeven te houden met productie, verkoop en het vermarkten van het product of de dienst.

 

Hybride model

Een hybride model is een combinatie van twee of meer verschillende verdienmodellen die elkaar kunnen versterken. In praktijk maken natuurlijk ontzettend veel bedrijven gebruik van een hybride verdienmodel. De supermarkt die ook maaltijdboxen verkoopt heeft bijvoorbeeld een hybride verdienmodel. 

De individualisering van de samenleving zet steeds verder door. Waar vroeger massacommunicatie geschikt was voor je gehele doelgroep, is deze tegenwoordig steeds meer versplinterd. Men verwacht meer persoonlijkere aanbiedingen dan voorheen. Doordat er steeds meer diversiteit in klantsegmenten is ontstaan, spreekt men tegenwoordig veel van de gefragmenteerde klant. Dit wil zeggen dat één persoon op verschillende momenten verschillend koopgedrag kan vertonen. Dit betekent dat er steeds meer kansen zijn om één persoon op verschillende momenten te laten kennismaken met de verschillende verdienmodellen die je hanteert. 

 

Handelsmodel

Het handelsmodel is bij uitstek het model voor groothandels en retailers. Wanneer je spreekt over verdienmodellen, zullen veel mensen direct denken aan handel, het in- en verkopen van producten.

Wanneer je een reizende handelaar bent, zoals bijvoorbeeld een marktkoopman, kun je makkelijk gaan en staan waar je wilt. Je kunt letterlijk de drukte opzoeken, elke dag weer. Wanneer je gebonden bent aan een vaste locatie, zoals veel winkeliers, geldt dit in mindere mate, of je moet bijvoorbeeld ook nog op beurzen actief zijn.

Het voordeel van het handelsmodel is dat je direct geld voor je waar krijgt. Een klant koopt een product en het staat in principe direct op je rekening. Het nadeel is dat je vaak rekening moet houden met veel omstandigheden waar je weinig tot geen invloed op hebt. Bijvoorbeeld  inkoopprijzen die stijgen en de aanloop van passanten dat vermindert. Als handelaar ben je moet je daarom als geen ander ontzettend slim omgaan met de middelen die je hebt. Het kiezen van de juiste niche is hiervan een erg goed voorbeeld. Bij wie zou je eerder BBQ producten kopen? Bij de bouwmarkt die ook BBQ materiaal verkoopt of bij de BBQ specialist van de regio, die alles op voorraad heeft en precies de kennis in huis heeft om jou de best mogelijke BBQ ervaring te geven. Ik zou het wel weten!

 

Veiling Model

Het veilingmodel of marktplaats model is een model waarbij een bedrijf producten verkoopt van een ander model, zonder deze zelf in te kopen. Het risico ligt hierdoor voor het grootste gedeelte bij de eigenaar van het product. Als ondernemer verdien je geld op het moment dat er een transactie plaats vindt. Een bekend voorbeeld van het veilingmodel zijn bloemenveilingen of kunstveilingen. Ook in retail land wordt veelvuldig gebruik gemaakt van dit model zij het meer als marktplaats. Een voorbeeld hiervan zijn grote online partijen als Bol.com, waar ondernemers met een handelsmodel ook hun producten kunnen aanbieden. Op het moment dat er een product wordt verkocht, krijgt Bol.com een percentage, vast bedrag of beide.

 

Verhuurmodel

Waar je vroeger op elke hoek van de straat een videotheek vond, waar je een voor een paar (toen nog) Gulden een film kon huren, zijn deze anno nu helemaal uit het straatbeeld verdwenen. Is het verhuurmodel dan ook niet meer van deze tijd? Juist wel! En waarschijnlijk zeer toekomstbestendig. Een bedrijf als Boels verhuurt bijna alles, tenminste, dat staat met grote letters op hun pand. Met meer dan 2.500 producten in hun assortiment zou je bijna kunnen zeggen dat het waar is. Boels heeft heel duidelijk gekozen voor een bepaalde niche.  Op hun website staat:

Boels Rental biedt al jaren de helpende hand aan bouw, industrie en evenementen met machines en gereedschappen die aan de zwaarste eisen voldoen en waar men zonder meer op kan vertrouwen.

Vooral in de grote steden, waar men minder ruimte heeft, maakt men steeds meer gebruik van het verhuurmodel. Fietsen worden gedeeld, auto’s, een aanhanger. Zaken die je niet altijd nodig hebt en daardoor niet zelf aanschaft (vaak vanwege gebrek aan ruimte of een hoge aanschafprijs) maar wel zo nu dan nodig hebt. Dan is het veel voordeliger te huren, dan te kopen.

 

Freemium model

Freemium is een samenvoeging van twee woorden, namelijk free en premium. In dit model krijgt de klant een gratis product beschikbaar met een aantal basisfunctionaliteiten. Op het moment dat je meer functies van het product wilt gebruiken, kun je de premium versie kopen. Dit is hetzelfde product, maar met meer mogelijkheden.

Het voordeel van dit model is dat men snel zal overgaan tot beslissen, er hoeft immers niets betaald te worden. Hierdoor heeft het product een erg lage instapdrempel. Bij dit model is het erg belangrijk dat je goed de balans weet te vinden tussen gratis en betaald. De gratis versie moet als geen ander een probleem op kunnen lossen waar het een potentiële klant tegenaan loopt. De volgende stap is een logisch vervolg te creëren, waardoor de gebruiker getriggerd wordt om te betalen voor de volledige versie.

Tegenwoordig zijn veel smartphone apps ingericht op het freemium model. Een groot bedrijf als Spotify gaat hier bijvoorbeeld slim mee om. Je kunt gratis Spotify beluisteren, maar dan heb je wel om het aantal liedjes reclame.

Op het moment dat je overstapt op Spotify Premium, stap je over het een abonnementsvorm. Hiermee gaat direct een ander verdienmodel van start.

 

Verbruiksmodel

Het verbruiksmodel is uitermate geschikt voor wanneer de kwantiteit dat een klant nodig heeft, lastig in te schatten is. Van te voren weet je vaak precies wat een bepaald aantal van een product kost, de werkelijke kosten worden echter achteraf in rekening gebracht. Het verbruiksmodel gaat vaak gepaard met basiskosten in de vorm van een abonnement. Een goed voorbeeld hiervan is water, gas en elektra. De meter houdt het verbruik bij dat je achteraf betaald. In deze gevallen betaal je vaak een voorschot voor het verbruik. Achteraf wordt dan berekend of het het voorschot voldoende is geweest.

 

Servicemodel

Het servicemodel wordt veel gebruikt voor producten waarvan de aanschafwaarde hoog is en het lastig is om zelf goed te onderhouden. Denk hierbij aan het kopen van een auto, waarbij deze jaarlijks een onderhoudsbeurt krijgt. Als bedrijf kun je een zogenaamd service contract afsluiten met je klanten, waarbij je periodiek, of op aanvraag bepaalde werkzaamheden uitvoert voor de klant, tegen betaling uiteraard.

 

Welk verdienmodel past bij mij?

Welk verdienmodel het beste bij je past is afhankelijk van een aantal factoren. Ben je dienstverlener of verkoop je producten? Heeft je dienst of product service nodig en wat kun je online doen?

Als jij dienstverlener bent en specifiek bijvoorbeeld coach, dan ontkom je niet aan een hybride verdienmodel. Het is sterk aan te raden te gaan voor een opschaalbaar verdienmodel en het liefst online. Zo kun je én meerdere klanten tegelijk bedienen én je kunt dat doen vanuit huis of je eigen kantoor.

De 9 zekerheden voor Continu Klanten

Krijg dé 9 zekerheden waarmee je meer klanten gaat werven. Ik geef je concrete voorbeelden en duidelijke stappen die jijzelf ook direct toe kunt passen binnen je bedrijf.

 

Wil je meer klanten werven? Vraag dan nu mijn ebook aan. Dit gaat jou 100% zeker helpen!

Bedankt voor je aanvraag, check je mailbox!

De 9 zekerheden voor Continu Klanten

Krijg dé 9 zekerheden waarmee je meer klanten gaat werven. Ik geef je concrete voorbeelden en duidelijke stappen die jijzelf ook direct toe kunt passen binnen je bedrijf.

 

Wil je meer klanten werven? Vraag dan nu mijn ebook aan. Dit gaat jou 100% zeker helpen!

Bedankt voor je aanvraag, check je mailbox!

De 9 zekerheden voor Continu Klanten

Krijg dé 9 zekerheden waarmee je meer klanten gaat werven. Ik geef je concrete voorbeelden en duidelijke stappen die jijzelf ook direct toe kunt passen binnen je bedrijf.

 

Wil je meer klanten werven? Vraag dan nu mijn ebook aan. Dit gaat jou 100% zeker helpen!

Bedankt voor je aanvraag, check je mailbox!